Prvý raz do materskej školy.

 

Milí rodičia.

 Vaše dieťa začne chodiť do materskej školy. Je to prvý stupienok pri vstupe do spoločnosti. Najmä pre deti, ktoré nemajú starších súrodencov, ani sa veľmi nestretávajú s inými deťmi. Po nástupe do kolektívu sa môžu objaviť problémy, ako na strane dieťaťa, tak aj rodičov. Niektoré deti si v novom prostredí zvyknú ľahko, tešia sa a ráno v šatni vám ani nestihnú dať pusu a už utekajú za hračkami, kamarátmi... Iné sa síce tešia, ale po prvých dňoch, keď zistia, že je to „navždy“, môžu začať škôlku odmietať a na prispôsobenie sa novej situácii potrebujú viac času.

MŠ znamená pre dieťa niečo úplne iné, ako pozná z rodiny: iný režim dňa, mnoho ďalších detí, s ktorými sa treba podeliť o hračky, akceptovanie cudzej osoby – pani učiteľky  a ostatného personálu.

Skúšajte odlúčenie
Vaše dieťa by sa v tomto čase malo vedieť istý čas zaobísť bez matky a otca. Ak ho v rámci prípravy na materskú školu na istý čas zveríte babičke, kamarátke, susede, umožňujete mu získať vedomie, že ho neopúšťate navždy, ale že sa vždy vrátite.

Stretávajte sa s rovesníkmi

Je dobré, pokiaľ dieťa prichádza do kontaktu s približne rovnako starými deťmi, mohlo si trénovať vychádzanie s nimi, schopnosť podeliť sa, prípadne spoločne sa hrať (spoločnej – kooperatívnej – hre sa deti začínajú venovať okolo 3. roku). Dobrým miestom sú materské centrá, detské ihriská alebo spoločenstvo vašich kamarátok s ich detičkami.

Fyzická náročnosť

Deti po nástupe do MŠ bývajú viac unavené. Rýchlo vyčerpajú svoje zdroje energie, pretože deň v MŠ je pre nich spočiatku veľmi únavný. Niekedy môžu byť podráždené a reagovať inak, než ste boli doteraz zvyknutí. Preto v prvých dňoch pobytu v MŠ neplánujte už žiadne väčšia aktivity, ako napr. nákupy, návštevy. Radšej sa s dieťatkom porozprávajte o jeho nových zážitkoch a doprajte mu oddych.

Dovoľujeme si Vám preto dať do pozornosti niekoľko informácií, ktorých úlohou je vzájomne pomôcť nášmu novému škôlkarovi, Vášmu dieťaťu. Obvykle je ťažké nájsť dostatok času na počúvanie dobre mienených rád od učiteliek Vašich detí. Radi by sme teda touto cestou pomohli preklenúť Vašim deťom, Vám aj nám toto náročné obdobie. V prvom rade si položte otázku: „Je moje dieťa pripravené a schopné ísť do materskej školy?“
 

Hľadajme  spoločne odpovede na tieto otázky:

  • Komunikuje moje dieťa?·  Rozpráva zrozumiteľne?·  Má primeranú slovnú zásobu?·

 Dieťa nemusí mať v tomto veku bohatú slovnú zásobu, reč sa rozvíja postupne, deti majú dokonca tendenciu rozprávať len naozaj to čo potrebujú, hoci v hlavičkách toho majú oveľa viac. Rečou dieťa vyjadruje svoje biologické potreby, ktoré sú v tomto veku najdôležitejšie: „Treba mi cikať.“ „Som hladný.“ „Som smädný.“ Keď dieťa nekomunikuje alebo komunikuje len s Vami, adaptačný proces bude náročnejší. Nič vážne sa však nedeje, len musíme byť trpezliví. Aj my aj Vy.

  • Vie si moje dieťa samostatne obuť papučky, obliecť sa?
 Ak vie je to výborné. Ak nevie musíme ho to naučiť. AJ VY aj MY. Predstavte sa sami seba ako sa doma chystáte so svojim dieťaťom von. Idete sa obliekať. Zoberiete jednu mikinu, jedny topánky, prípadne vetrovku, čiapku a hotovo. Predstavte si učiteľku v materskej škole. Zoberie 20 alebo 24 mikiniek. vetroviek, čiapok, topánok... Preto sa deti musia učiť byť samostatné! Tu potrebujeme spolupracovať, musíte byť trpezliví a vydržať aj keď Vaše dieťa bude pri obliekaní protestovať, kričať či hádzať sa o zem. Treba byť trpezlivý a dôsledný.

Vhodné obutie a oblečenie Vášho dieťaťa je veľmi dôležité. Dieťa potrebuje v prvom rade pohodlné a nenáročné oblečenie. Oblečenie s množstvom gombíkov, zipsov a patentov je síce pekné ale nepraktické. A pokiaľ sa vaše dieťa nevie obliecť, oblečením náročným na zapínanie mu túto činnosť sťažíte  a znechutíte. Vaše dieťa sa bude oveľa lepšie a šťastnejšie cítiť v oblečení, ktoré postupne zvládne samé. Chceme predsa aby sa z nich stali samostatní a sebavedomí jedinci, ktorí sa nemusia trápiť s jedným nezvládnuteľným gombíkom a čakať kým sa pani učiteľke uvoľnia ruky a príde ho poobliekať a pozapínať. Papučky by mali byť dostatočne veľké a na celú nohu. Nevhodné sú šľapky a tiež papuče s prackami. Samozrejme výnimkou je ortopedická obuv.

 
 

Vie sa samostatne najesť?·

 

To isté je s jedením. Nechceme aby dieťa bolo hladné. Ak nevie držať lyžicu, budeme ho to učiť. Ak však nevie prežúvať a prehĺtať tuhú stravu, lebo ju jedlo mixovanú (často sa stretávame s týmto javom) bude hladné. Zase je samozrejme ľahšie zvládnuteľné nakŕmiť jedno dieťa ako 20 detí. Trojročné dieťa by sa malo vedieť najesť lyžicou. Preto nechávajte deti doma jesť samostatne. Dajte im na to dostatok času a nehnevajte sa ak urobia neporiadok, alebo sa pri jedení zašpinia.

 

  • Má osvojené základné hygienické a sebaobslužné návyky?

 

 Pred nástupom dieťaťa do MŠ musí mať zvládnuté základné hygienické a sebaobslužné návyky. Musí byť bez plienky, tá sa netoleruje ani na popoludňajší odpočinok. Pýtať sa na WC, nebáť sa sadnúť na WC. Vedieť, že po použití WC si má umyť ruky. Používať vreckovku.

 
A najdôležitejšie nakoniec.
  • Rozprávam sa s dieťaťom o materskej škole?·  Vysvetlil som mu, prečo ide do materskej školy?·  Zvládnem ja sám (sama) odchod dieťaťa do kolektívu?·

 

Na to aby Vaše dieťa zvládlo odlúčenie od rodičov od rodiny musí byť v psychicky a fyzicky zrelé. Odborníci stanovili toto obdobie na vek 3 rokov. Prikláňame sa k tomuto názoru a z praxe vieme, že čím sú deti mladšie, tým ťažšie preklenú toto prelomové obdobie. Buďme empatickí a vžime sa do detskej dušičky. Od narodenia sú deti pri maminke a ockovi, pri blízkych členoch rodiny, ktorí sú tu len pre nich. Deti sú šťastné a spokojné. Majú všetok Váš čas a pozornosť. Prídu do kolektívu kde je 20 – 24 takých detí ako sú ony. Všetky potrebujú citlivý, milý prístup, pozornosť, pomoc, pohladenie, popestovanie. V materskej škole majú na toto všetko vaše deti iba jednu pani učiteľku. O to je pre dieťa prechod do kolektívu ťažší.

 

Odchod do MŠ vysvetlite dieťaťu ako normálny prirodzený jav, ktorý je pokračovaním a postupom v ďalšom jeho živote.
Dôležitý moment, ktorý treba zvládnuť bez emócií je rozlúčka s dieťaťom v MŠ. 
Odporúčame krátko sa rozlúčiť v šatni . 
Dlhým lúčením si viažete dieťa ku sebe a sťažujete mu vstup do triedy.  
Čím dlhšie ste ráno s dieťaťom v kontakte, tým viac času má premýšľať nad tým, čo urobiť aby zvrátilo situáciu. 
Nesľubujte mu to, čo nemôžete splniť. 
Naštrbíte tým dôveru vášho dieťaťa a lúčenie v ďalších dňoch vášmu dieťaťu  iba sťažíte.
 

Milí rodičia, veríme, že tieto praktické a rokmi overené rady vám pomôžu zvládnuť nástup vášho dieťatka do materskej školy. Vzájomnou spoluprácou a komunikáciou pomôžeme vášmu dieťaťu prekonať prechod z vášho náručia do sveta objavovania nových kamarátov, hier aj ponaučenia.

                  

                                              Tešíme sa na vás .